Няколко мита зa газовата уредба

Един от най-разпространените митове за шофирането на газ е, че спестяваме, само ако караме много километри ежедневно. 

Ако шофирате едва по 20 км на ден, за 20 работни дни в месеца изминавате 400 км. Когато използвате бензин, при разход на автомобила 10 л на 100 км, при цена на бензина 3,15лв.на литър (актуално към 20.05.2022), това ще ви струва 31,50лв. за 100 км или за 400 км на месец – 126лв. За същото разстояние, ако карате на газ, при цена на пропан-бутана 1,61лв. на литър (актуално към 20.05.2022), и разход 11 л на 100 км, ще платите по-малко от 20лв. на 100 км или 70,84лв. за цял месец. Спестявате минимум по 55 лв месечно от това, че карате на газ или около 50% актуално към 20.05.2022. Ако използвате автомобила си и през уикенда, спестената сума ще нарасне. За една година спестявате от гориво поне 660лв. и си избивате покупката на газовата уредба. Следващите години може да използвате спестените от гориво пари за да отидете на почивка или да си направите ремонт у дома.

Ето още някои от най-разпространените митове за газовите системи за автомобили:

МИТ: Само старите коли карат на газ.

Реалност: От газта се получават по-малко обработени газове и тя замърсява околната среда по-малко в сравнение с бензина. Заради ниските вредни емисии, най-новите разработки на водещи марки автомобили излизат от заводите с газови уредби (метан или пропан-бутан), а резервоарите за бензин са поставени в колата само като резерва, поради което са и много малки като обем – 5 – 10 литра.

МИТ:  Газовите уредби не са безопасни.

Реалност:  Газовата система минава годишен технически преглед и е много по-обезопасена от бензиновата. В газовия резервоар има мултиклапан с 3 нива на защита:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             1) устройство, което спира притока на газ към двигателя;                                                                                                                                                                                                                                       2) стоп клапан, който се задейства, когато налягането се покачи над определено ниво;                                                                                                                                                                 3) клапан, който спира пълненето на резервоара на 80%, тъй като при повишаване на температурата газта се разширява и затова са необходими 20% аванс. При удар всички клапани се затварят и газта не преминава към двигателя. Също така има механизъм, чрез който при удар газовата бутилка излита от купето на автомобила.

МИТ: Газта разваля двигателя.

Реалност: Как газта ще влияе на двигателя зависи от това какво е съотношението пропан-бутан. В България пропорцията пропан-бутан е 70%-30%, което не само че е абсолютно безвредно, но дори е щадящо за двигателя. И все пак причината да съществува убеждението, че газта уврежда двигателя е, че нещата не са толкова прости, затова ще навлезем в повече подробности.

Ползи за двигателя

Работата на газ в немалка степен намалява износването на цилиндрите, тъй като навлиза под газообразно състояние и не отмива масления филм от стените им, и не разрежда маслото в картера. Така се удължава и периода, след който може да подменяте маслото.

За разлика от бензина, гориво-въздушната смес е по-еднородна и има по-висока степен на изгаряне, в резултат на което двигателят работи по-безшумно. Липсват т.нар. „детонации“, както при работа на мотора с бензинова смес. Заедно с това не образува нагар по буталата, свещите и клапаните, респективно доста по-рядко може да се наложи смяна на свещи.

Липсва съдържание на олово и сяра, което освен че е по-екологично, намалява и рисковете от повреда на катализатора и ламбда сондата.

Изброените положителни качества важат както за уредбите с пропан-бутан (LPG), така и за тези на метан.

Произходът на митовете

Твърдението, че карането на газ износва двигателя най-вероятно тръгва от случаи на недобре монтирани уредби и някои заблуждения. Като това, че понеже гориво-въздушната смес влиза под газообразна форма, може да „пресуши“ цилиндрите. Вече стана дума, че се получава точно обратното.

Освен свързването на системите и маркучите, правилната настройка на уредбата е изключително важно. В противен случай може да се получи точно обратния ефект и някои части, като клапани и свещи, да приключат живота си преждевременно заради по-високата температура, при която работи колата. Има значение как е направена центровката, какво е топлинното число на свещите, състоянието на въздушния филтър.

Доста по-ниски са рисковете, ако не става дума за стандартна газова уредба, а за газов инжекцион, който е доста по-прецизен и все по-разпространен, макар и по-скъп.

Добре е да знаете, че за да не се получават запушвания трябва от време на време да карате и по малко на бензин, за да продухвате системата. През зимата е желателно да запалвате колата на бензин и да изчаквате да достигне определена температура, преди да превключите на газ.

Струва ли си да монтираме LPG?

Ако трябва да резюмираме газта не само не уврежда двигателя, но и го щади. Но само при условие, че разчитате на добри майстори за поставянето на уредбата, за да не получите обратен ефект. Съвременните системи са предимно инжекциони, които имат минимална разлика в мощността при движението на газ спрямо на бензин.

Дългосрочно поставянето на газова уредба се изплаща от по-ниската цена на горивото, особено ако изминавате повече километри. Цените на газовите уредби стартират от средно 650 лв. до над 2000 лв. за висок клас.

 

Не се колебайте да ни потърсите за съвет и професионално мнение на тел.: +359884083404 – Ивайло, Автогаз сервиз, гр. Плевен, ж. к. Дружба №429, Раб. време: Пон – Пет 9:00 – 17:00.

 

Източник: https://auto.offnews.bg, https://maxo.bg

 

Shopping Cart